Czy to właściwie takie ważne: spodnie szerokie czy wąskie? Spódnica przed kolano czy do kostek? Musi tylko być wygodnie. Okazuje się jednak, że nie. Musi także być modnie. Przynajmniej tak twierdzi zdecydowana większość osób z twojego otoczenia.
![]() |
źródło: http://dressforsuccessri.blogspot.com/2010/05/5th-annual-capital-catwalk.html |
Najprościej mówiąc to potrzeba naśladowania innych, identyfikowania się z nimi. Występuje w bardzo wielu dziedzinach życia – najlepiej jednak widoczna jest w ubiorze. Bycie modnym często utożsamiane jest z byciem atrakcyjnym. Moda zawsze posiada swoją awangardę, czyli grupę, która pierwsza inicjuje naśladownictwo czegoś, najczęściej form ubioru. Zanim coś stanie się modne powszechnie, kupowane i noszone przez tysiące czy nawet miliony ludzi, musi zostać wylansowane, czyli świadomie i konsekwentnie eksponowane przez grupę ludzi. Ale nie przeciętnych ludzi, tylko takich, których zdjęcia możemy oglądać w mediach. Przypuśćmy zatem, że pewien projektant mody wpadł na pomysł, aby zimą 2010 modne były czerwone czapki z wielkimi pomponami. Co powinien zrobić taki projektant? Po pierwsze zaprezentować swój pomysł na pokazie mody. Ale nie zimą 2010, o nie, to zdecydowanie za późno. Przynajmniej pół roku wcześniej, tak aby producenci odzieży mieli czas na działanie. Czapki z pomponami pojawiły się na pokazie na głowach superpięknych i superznanych modelek. Pisma zajmujące się modą nawet pochwaliły ten pomysł (oczywiście, pod warunkiem, że nasz projektant ma dobre układy z redakcjami tych pism). Co teraz można zrobić? Siedzieć i czekać? Nie, teraz czas na… wielkich i znanych. Pewna popularna piosenkarka w drodze na koncert założyła czerwoną czapkę z pomponem. Pewna aktorka, uwielbiana przez mężczyzn, na spacerze z psem również była w takiej czapce. A nawet pewna bardzo szanowana prezenterka telewizyjna także przyznała się do noszenia takiej czapki. I w tym momencie nasz projektant może zacząć się cieszyć – firmy odzieżowe z pewnością będą chciały rozpocząć produkcję tak popularnych wśród gwiazd czapek. Mamy zatem nowy, modny ciuch! A że za rok już nie będzie modny, bo wszyscy oszaleją na punkcie niebieskich beretów? Nie szkodzi. O to przecież chodzi w świecie mody…
![]() |
źródło: http://dontfthemodels.blogspot.com/2011/05/most-beautiful-vogue-cover.html |
To jasne, że moda nie dotyczy tylko ubrań i butów. Fryzury, makijaże, biżuteria… to także podlega nieustannym zmianom. Gadżety, komórki – producenci i twórcy reklam dbają o to, abyśmy nieustannie czegoś chcieli i wydawali pieniądze na nowe rzeczy. Samochody, meble – na taki zakup nie można sobie często pozwolić. Ale jeżeli już się kupuje, to funkcjonalność i cena naprawdę nie jest jedynym kryterium. Przyjemne jest też poczucie, że „jest się na czasie”, nadąża się za modą. Moda także rządzi światem muzyki - są przecież zespoły czy piosenki, których żywot jest bardzo krótki, a moda na nich szybko przemija, np. wraz z końcem wakacji. Moda przejawia się także w języku – i tu wielka zasługa was, młodych. To najczęściej wy przyczyniacie się do popularyzacji pewnych słów, powiedzonek. A twórcy reklam, filmów chętnie je od was przejmują. Ot, choćby sympatyczne słówko „wyczesany”.
![]() |
źródło: http://coconews-aris.blogspot.com/2011/02/chanels-haute-couture-term-graces-its.html |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz